Flinke toename phishing

Fraude met internetbankieren neemt helaas nog steeds toe. Ook worden oplichters steeds vindingrijker. Phishing gebeurt vaak met een e-mail, maar komt ook voor met sms/WhatsApp of een brief en zelfs telefonisch. Fraudeurs bellen met een telefoonnummer dat van RegioBank lijkt te zijn, maar maken hierbij gebruik van een app die het echte nummer maskeert. Deze nieuwe vorm van phishing wordt spoofing genoemd.

Phishing kan op verschillende manieren:

  • Er wordt gevraagd via de telefoon bank- of digipasgegevens door te geven
  • Er wordt gevraagd in een mail of sms om op een link te klikken
  • Bij een mail zit een bijlage met kwaadaardige software (malware)
  • Er staat in een brief, mail of SMS dat de klant (een kopie van) de digipas of creditcard op moet sturen

RegioBank vraagt nooit op deze manier naar inloggegevens! Twijfelt u? Neemt u dan altijd contact met ons op. Voor meer informatie verwijzen we u naar www.veiligbankieren.nl.