Phishing

Bij RegioBank zien we regelmatig phishing e-mails voorbij komen. Met phishing proberen criminelen via een e-mail die zogenaamd verstuurd is door RegioBank of SNS, vertrouwelijke gegevens te krijgen. Criminelen perfectioneren hun methodes. De e-mails die ze versturen, zien er steeds professioneler uit en bevatten minder taalfouten. Daarnaast spelen de criminelen steeds vaker in op ontwikkelingen bij banken, zoals vervanging van bankpassen. Soms hebben klanten hier eerder al eens een echt bericht over gehad van hun bank, wat de phishing e-mail nog geloofwaardiger maakt.

Elke phishing email is anders, maar aan de volgende punten kunt u phishing mail toch herkennen:

  • Sommige phishing e-mails zijn goed geschreven, maar vaak is het taalgebruik slecht of vreemd.
  • De naam van de klant staat vaak niet in de aanhef. Meestal gebruiken de oplichters termen als: Beste klant, geachte klant of beste meneer/mevrouw.
  • Vaak lijkt het e-mailadres op het e-mailadres van een bank, maar klopt er een lettertje niet.
  • RegioBank vraagt nooit om persoonlijke- of inloggegevens via e-mail. Wordt dit wel gevraagd? Dan gaat het om phishing e-mail.
  • In een phishing e-mail staat altijd een linkje naar een pagina om in te loggen. Als u met uw muis over deze link schuift, verschijnt er een klein blokje waarin u kunt zien naar welke website deze verwijst. Zo kunt u zien dat de link niet klopt.

 

Als u een e-mail ontvangt en dit niet vertrouwd kunt u natuurlijk altijd even contact met ons opnemen. Voor meer informatie zie: veiliginternetten.nl